وبلاگ من

...

گزارش

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱ ق.ظ

نام فیلم: #گزارش
تهیه کننده: #بهمن_فرمان_آرا
نویسنده و کارگردان: #عالیجناب_عباس_کیارستمی
با بازیِ #شهره_آغداشلو
مدت زمان: ١ ساعت و ۴٩ دقیقه
___
"محمد فیروزکوهی" کارمند نگون‌بخت اداره‌ی دارائی ست که به‌همراه همسر (اعظم) و دختر کوچک‌اش جزو خانواده‌های متوسط جامعه محسوب می‌شوند. صاحب‌خانه عذر آن‌ها را خواسته و همین موجب دعوا و مرافعه‌های فراوانی بین این دو شده است.
اما این همه‌ی داستان نیست؛ #گزارش در واقع پلیدی‌های این مرد را نشان می‌دهد که دل‌بسته و متعهد به زندگی خودش نیست و یک شب که گرم مجلسی ست که دوستان‌اش سور و سات‌اش را به راه انداخته‌اند، با یک روسپی رابطه‌ی جنسی برقرار می‌کند و چند وقت بعد هنگامی که از ارباب‌رجوع در اداره درخواست رشوه می‌کند، تشت بدنامی‌اش از روی بوم می‌افتد و مدیرعامل از اداره اخراج‌اش می‌کند.
حالا "فیروزکوهی" از سه جهت بازنده است:
١. در دنیای عشق، زیرا تَرَک‌های رابطه‌ی یخ‌زده‌اش با اعظم شکسته است و حرمت‌ها از میان رفته
٢. در محیط کاری، چون که هم از کار اخراج شده هم دوستانش -که حکم "این دوستان که داری می‌بینی، مگسان‌اند گِرد شیرینی" دارند- او را تنها گذاشته اند؛ بدنامی‌اش در شرکت هم که جای خود دارد
٣. در درون خود، به این علت که از پس اجاره‌خانه‌ی خود بر نمی‌آید و عزت نفس و اعتماد به نفس‌اش را به کلّی از دست داده است. به راستی که از درون شکسته است اما به روی خود نمی‌آورد
در انتها، وقتی دست‌به‌دامن‌شدن‌های محمد به بچه‌اش که با شیرین‌زبانی‌های کودکانه وساطت کند اعظم قهرش را کنار بگذارد و چمدانِ بسته‌اش را بگشاید و لباس‌هایش را دوباره در چوب‌لباسی‌های کمد بچیند، جواب نمی‌دهد؛ اعظم را در خانه تنها می‌گذارد و با بچه‌اش به ساندویچی می‌رود!
پس از بازگشت، اعظمی را می‌بینیم که بیهوش است زیرا که قرص‌هایی را برای خودکشی بلعیده. او زنده می‌مانَد، اما بدبختی هم در زندگی‌شان زنده می‌مانَد و قصد رفتن ندارد!

  • مظاهر سبزی