وبلاگ من

...

موج سوم

جمعه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲ ق.ظ

نام فیلم: #موج_سوم
نویسنده: #امیر_عباس_پیام
کارگردان: #آرش_سجادی_حسینی
با بازیِ #حامد_بهداد
محصول #مؤسسه_فرهنگی_هنری_شهید_آوینی
مدت زمان: ١ ساعت و ١٧ دقیقه
___
تفاوت نسل ها:
آزاده که یک یا چند دنیا با مادرش فاصله دارد، خانه های عصیانگری را تا آخر پر کرده است. او یک روز به علت سرعت بالا، ایجاد آلودگی صوتی و البته بدحجابی؛ رنگ کلانتری را به خود دیده و نه تنها ابراز ناراحتی نمی کند، بلکه به سرعت قصد برگشت به زیرزمین خانه شان را دارد تا مجدد بنشیند پای سیستم موسیقی اش و امواج دستگاه گیرنده ای که قدمتی بیش از بهمن ۵٧ دارد را بچرخاند.
نقطه عطف داستان، آشنایی او از طریق امواج سر به هوای دستگاه گیرنده با پسری جوان به نام حاتم است که در بحبوحه ی انقلاب ۵٧ در همان خانه ای زندگی می کند که در حال حاضر آزاده به همراه برادر و مادرش در آن مقیم هستند.
فیلم، به سبکی نمادین -و تا حدی مصنوعی- قصد سر به راه کردن این دختر را دارد. آن ها از طریق این دستگاه با هم مکالماتی رد و بدل می کنند و این ارتباط وقتی بیشتر می شود که آزاده دفتر یادداشت های روزانه ی حاتم را می یابد و در آن تمام اتفاقاتِ پیش روی حاتم آمده است. آزاده از آینده و اتفاقاتش برای حاتم می گوید و حاتم از این اطلاعات مُدام در جهت تکثیر و توزیع اعلامیه ها بهره می جوید. در انتها، وقتی که آزاده حرف های این جوان انقلابی را شنیده است و کتاب #عزت_شاهی را از کتابخانه امانت گرفته است و با مادر و برادرش بهتر تا می کند، به آدرسی که حاتم به او داده می رود؛ می بینیم که آزاده سر از کوچه ی خودشان درمی آورد و شاید این تلقّی صحیح باشد که اول و آخر هر کنش و واکنش و نیز هر برداشت و تفکر صحیح، از خودمان و محیط خودمان ایجاد می شود و بیرون از ما خبری نیست.

  • مظاهر سبزی