وبلاگ من

...

هیچ دوستی به جز کوهستان - بهروز بوچانی

جمعه, ۷ شهریور ۱۳۹۹، ۰۸:۳۲ ق.ظ

نام کتاب: #هیچ_دوستی_به_جز_کوهستان
نویسنده: #بهروز_بوچانی
ناشر نسخه ی فیزیکی: #نشر_چشمه
ناشر نسخه ی مجازی: #فیدیبو
ارائه ی نسخه ی صوتی: #رادیو_گوشه (کتابخوان: #نوید_محمد_زاده،
آهنگساز: #بامداد_افشار، کارگردان: #پوریا_عالمی، مدت زمان: ١٠ ساعت و ٣٨ دقیقه)
___
"مهاجرت برای ساختن دنیایی بهتر"
این جمله، تمامِ کتاب #بوچانی است. آدم هایی دل‌زده از کشور و وطن مادری شان عازم استرالیا شده اند و کشتیِ معلّق در اقیانوس است که ثابت می کند چه کسی در تصمیمش قوی است و حساب شده، چه کسی روی هوا تصمیم به مهاجرت گرفته است.
کتاب یک #اتوبیوگرافی (زندگی‌نامه ای که خودِ نویسنده از زندگی اش می نویسد) است و به شرح حال مهاجرانی از کشورهای مختلف می پردازد که به دفعات متعدد برابر بغض ها و اشک هایشان ایستاده اند، تا به دنیایی بهتر برسند.
آدم هایی که در دنیای فکریِ خود، اسطوره و قهرمان اند، اما حال باید به جزیره ی مانوس تبعید شوند چون دولت استرالیا مرزهایش را به روی آن ها بسته است!
___
این کتاب در سال ٢٠١٨ برنده ی بهترین جایزه ی ادبی استرالیا شد و مدتی بعد، بهترین جایزه #اتوبیوگرافی سال را نیز از آنِ خود ساخت. #بهروز_بوچانی -نویسنده ی خوش‌قلمِ #کورد ایرانی- دقیقاً مشابه این جمله ی #آلبر_کامو که می گوید "من عصیان می کنم پس هستم" عمل کرده است و وقتی در ایران روزنامه نگار بوده و نوشته هایش زیر تیغ #سانسور می رفته است، سختی های این سفر را به جان خریده تا به جائی برسد که برای حریم و حرمت "قلم" ارزش قائل باشند و آن را به سیاست، مذهب، جنسیت و... آلوده نکنند، و آزادش بگذارند. او ۵ سال در مانوس زندانی بوده و در این اثر زیبا، به زیبابی تمامِ آن اتفاقات جان‌کاه و آن روزهای سخت را شرح داده است. #بوچانی پس از انتشار این کتاب، با اِعمال فشار توسط دستگاه های بین المللی آزاد شد و در حال حاضر شهروند نیوزیلند است و در یکی از دانشگاه های معتبر استرالیا مشغول به تحصیل؛ هم آزادی قلمش را یافته است هم آزادی روحی سرگردان و آشفته.

  • مظاهر سبزی