وبلاگ من

...

آس و پاس های پاریس و لندن - جرج اورول

جمعه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۶ ب.ظ

نام کتاب: #آس_و_پاس_های_پاریس_و_لندن (#آس_و_پاس_ها)
نویسنده: #جورج_اورول
مترجم: #زهره_روشنفکر
ناشر: #انتشارات_مجید
تعداد صفحات: ٢٣٩
___
این اثر #اورول با آثار دیگر او تفاوت عمده ای دارد. این اثر چنانکه خود او هم در آخر آن می گوید، یک دفتر خاطرات روزانه است که در مدت اقامت نویسنده در پاریس و لندن نوشته شده است. #جورج_اورول چهره ی واقعی  فقر و نداری را نه تنها دیده؛ بلکه آن را لمس کرده و در آن دست و پا زده است. او که خودش در برمه مدتی شغل دولتی داشته و یا به عبارت بهتر، پلیس بوده است؛ اکنون در کشور خودش، انگلستان، مجبور است کاری کند تا گرفتار قانون نشود.
در این اثر، #اورول با وجود ثبت خاطراتی شخصی، به انتقاد از فقر و نداری آدم هایی از اقشار پایین‌دست جامعه می پردازد و چهره ی بی رحم و ستمگرانه ی آن را می نمایاند. او همچنین طرز تلقی و باورهای مردم را نسبت به آواره های لندن نقد می کند و آن ها را نادرست و در نتیجه ی تبلیغات و وجود قوانین موجود می داند که باعث چنین نتیجه گیری ئی در ذهن مردم جامعه شده است.
در پاریس، پس از آن که مدتی رنج گرسنگی را متحمل می شود، به کار ظرف شویی می پردازد؛ کاری بسیار طاقت فرسا و سخت که چنانکه خود می نویسد، حتی لحظه ای استراحت ندارد و مواقع فراغت او زمانی است که وقت خوردن غذا فرا می رسد؛ ولی در یکی از جاهایی که کار می کند حتی جایی برای نشستنش هم وجود ندارد.
او همچنین از وضعیت نظافت و کثیفی رستوران ها و هتل های پاریس و نیز وضعیت و امکانات موجود در مسافرخانه های معمولی لندن و خوابگاه های عمومی و نوانخانه های انگلیس شکایت می کند و مقررات و قوانینی را که بر آن ها حاکم است، به باد انتقاد می گیرد؛ البته او راه هایی را هم برای بهبود بخشیدن به وضعیت این اماکن ارائه می دهد و دولت را در این باره مقصر می داند که جای وضع قوانین غیرکاربردی که برای ساکنان این چنین جاهایی هیچ فایده ای ندارد؛ باید قوانینی در جهت بهبود وضعیت آن ها و فراهم آوردن امکانات مناسب و غذای مناسب برای رفاه و راحتی ساکنان آن ها تدوین و به طور جدی در جهت اجرای آن، پیگیری کند.
او همچنین مسئله ی فقر و نداری را محدود به یک مکان و زمان خاص نمی داند و می گوید که در هر کشوری این معضل بزرگ اجتماعی وجود دارد و باید چاره ای در جهت رفع این ناهنجاری اندیشیده شود و نیز ذهن مردم را از اعتقاد به وجود هیولاهای خیابانی و آواره ها تلطیف کرد و به این جهت سوق داد که آن ها هم آدم هایی عادی اند و تنها شرایط بد و نداشتن کار و درآمد باعث شده تا آن ها به چنین سرنوشتی دچار شوند.

  • مظاهر سبزی