وبلاگ من

...

آثار گونه گون (بخش دوم)

چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۳۱ ب.ظ

نام کتاب: #آثار_گونه_گون (بخش دوم)
نویسنده: #دکتر_علی_شریعتی
ناشر: #انتشارات_آگاه
تعداد صفحات: ۵٠٩
___
کتاب دارای ۵ بخش است:
١. #کودکان_و_نوجوانان : حاوی چهار متن به نام های #گیاه_شناسی (خیلی خوبه) ، #قابیل (خیلی زیباست) ، #یک_جلوش_تا_بی_نهایت_صفر_ها (خیلی قشنگه) و #برای_خود_برای_ما_برای_دیگران (خیلی دل‌نشینه)
٢. #مقالات : ٣ مقاله با موصوعات مختلف
٣. #نوشته_های_متفرقه : ٩ نوشته با محتواهای گونه‌گون
۴. #ترجمه_ها : خلاصه ای از کتاب #ادبیات_چیست (اثر #ژان_پل_سارتر)، مقدمه ی #سارتر بر یکی از کتب #فرانتس_فانون به سالِ ١٩۶١، ترجمه ای ناقص و ناتمام از کتابی درباره ی افریقا -که به زبان فرانسه نوشته شده است-، ترجمه ی ناتمام و ناقص از یه کتاب با موضوع نقش مسلمانان در پیشرفت علوم، ترجمه ای کوتاه پیرامون جنگ و تمدن، ترجمه ی شعری از زبان فرانسه با عنوان "موسی"، ترجمه ی قسمتی از خاطرات #هانری_آلگ (انقلابی الجزایری)
۵. #فیش_ها_و_یادداشت_ها : بخش‌ِ آخرینِ کتاب است. ٢٢٢ صفحه از فیش های منظم و یادداشت های پراکنده ی دکتر، که پیرامون موضوعات مختلف از قبیل تاریخ، ادبیات، مذهب، جغرافیا و... هستش.
___
🌹برش اول از اثر: همه ی ما ایرانیان باید خود را مدیون دو تن از متفکران سیاسی معاصر بدانیم که دو راز سرپوشیده را برملا کرده اند و همه را از جهل نجات بخشیدند. یکی آقای #دکتر_بقائی_کرمانی بود که در جلسه ای از دادگاهی که او را محاکمه می کرد، روشن کرد که ملی شدن صنعت نفت در ایران به ابتکار آقای #رحیمیان_قوچانی صورت گرفته است و دوم تحقیق آقای #آشوری است مبنی بر این که دولت اسرائیل را در فلسطین دولت چکسلواکی بوجود آورده است.
🍀برش دوم از اثر: هزار و دویست و پنجاه سال پیش، پدر شیمی قدیم -جابر- در کلاس مسجد پیامبر نزد امام صادق، رئیس مذهب شیعه، درس شیمی فرا می گیرد و هزار و دویست و پنجاه سال بعد نزد پیروان پیامبر و شیعیان امام صادق، درس شیمی در کلاس مدرسه حرام می شود. هزار و دویست سال پیش، ما برای اولین بار در یک جامعه ی اروپائی -اندلس- بی سوادی را ریشه کن می کنیم، و هزار و دویست سال بعد، بی سوادی، جامعه ی ما را ریشه کن می کند.

  • مظاهر سبزی