وبلاگ من

...

قضیه شکل اول شکل دوم

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۳۶ ب.ظ

نام فیلم: #قضیه_شکل_اول_شکل_دوم | طرح، کار و تدوین: #عالیجناب_عباس_کیارستمی | ۴٧ دقیقه
___
اصولاً بچه ای که مرتکب خطایی شده باشه، نداریم. خطا عموماً متعلق به بزرگ ساله.
___
معلم از ضرب هایی که روی میز زده می شود و چندین بار تکرار می شود، شاکی می شود و خطاب به دو ردیف آخر کلاس می گوید یا مقصر را بگویند یا همه شان بروند بیرون و تا یک هفته فرصت دارند که مقصر را معرفی کنند. بچه ها اعتراف نمی کنند و همبستگی شان را خراب نمی کنند. بنابراین همه شان باید برای یک هفته بیرون از کلاس بایستند.
___
#قضیه_شکل_اول
یکی از بچه ها مقصر را معرفی می کند و به کلاس برمی گردد. ناراحتی هایش را می بینیم و این که یقیناً از جمع های دوستانه ی گروهی طرد خواهد شد. در ادامه ی این بخش، علاوه بر صحبت با برخی از والدین این بچه ها و جویا شون نظرشان پیرامون این قضیه، با افرادی سرشناس هم صحبت می شود. یعنی همین فیلم کوتاه دو سه دقیقه ای به آن ها نشان داده می شود و نظرشان پرسیده می شود. این افراد عبارت اند از:
دکتر کمال خرازی - وزیر آموزش و پرورش - نادر ابراهیمی (نویسنده) - سرپرست انتشارات کانون فکری کودکان و نوجوانان - احترام بروزنده (گوینده) - علی موسوی گرمارودی (شاعر و نویسنده) - مسعود کیمیایی - عزت ا... انتظامی - مسئول امور آموزش کانون اصلاح و تربیت - دکتر عبدالکریم لاهیجی (حقوق دان) - رهبر مذهبی کلیمیان ایران - رهبر مذهبی ارامنه ی ایران - ایرج جهانشاهی (کارشناس تعلیم و تربیت) - صادق قطب زاده - دکتر محمود عنایت (نویسنده و روزنامه نگار) - دکتر ابراهیم یزدی (وزیر امور خارجه) - نورالدین کیانوری (دبیر کمیته ی مرکزی حزب توده ی ایران) و صادق خلخالی.
___
#قضیه_شکل_دوم
بچه ها اعتراف نمی کنند و پس از یک هفته، همگی آن ها به کلاس برگردانده می شوند؛ زیرا که معلم اسیر همبستگی آن ها ‌شده است.
در این بخش فیلم کوتاهِ بازگشت بچه ها به کلاس که در حد چند دقیقه است برای افراد سرشناس پخش می شود تا نظرشان را بگویند. برخی از آن ها همان افراد بخش قبلی هستند؛ اما دو شخص جدید هم می بینیم و حرف هایشان را می شنویم: دکتر علی گلزاده غفوری (حقوق دان) و دکتر هدایت ا... متین دفتری (حقوق دان)
___
نظرها متفاوت است. عده ای معتقدند همبستگی اصولاً حرکت انقلابی خوبی ست و لازمه ی بقاء هر گروه، عده ای معتقدند کار‌ دانش آموزان نادرست است و مثل همکاری اعضای باند قاچاق مواد مخدر می ماند!، عده ای نیز بحث تربیت خانوادگی و کم کاری های معلم و مدیر و... را وسط می کشند.

  • مظاهر سبزی