وبلاگ من

...

آفساید - جعفر پناهی

جمعه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۳۳ ب.ظ

نام فیلم: #آفساید | طرح، تدوین، تهیه کننده و کارگردان: #جعفر_پناهی | نویسندگان: #جعفر_پناهی و #شادمهر_راستین | ١ ساعت و ٢٧ دقیقه
___
ایران چیکارش می کنه؟ سوراخ سوراخش می کنه!
___
گروهی از دخترانِ عشقِ فوتبال می خواهند بازیِ ایران-بحرین برای صعود به جام جهانی را ببینند و برای همین قصد ورود به استادیوم را دارند. آن ها لباس مبدل پوشیده اند و هرکدام با ترفندی وارد می شوند. شش نفر از آن ها گیر می افتند. از طرفی دیگر، برخی از زنان ایرانی با روسری سفید روبروی استادیوم تجمع کرده اند که وارد شوند و مقامات ایرانی از ترس آبروریزی کشور و نیز حفظ وجهه ی عمومی برای این که مشارکت در انتخابات آتی (انتخابات سال ٨۴) کم نشود (!) این افراد را وارد می کنند و تدبیری می اندیشند که در حصار بازی را ببینند.
فیلم با آن ۶ دختر می گذرد که ٣ سرباز در محلی در همان استادیوم باید محافظت آن ها را انجام دهند. یک کدام ‌شان که اتفاقاً خودش فوتبالیست هم هست، به بهانه ی رفتن به سرویس بهداشتی از دست سرباز می گریزد، اما دلش به حال سربازها می سوزد و برمی گردد. یکی شان دوستِ دخترِ پیرمردی است که پیرمرد کارش را رها کرده و به زور وارد استادیوم شده اما دخترش را نمی یابد. یکی دست دایی اش را رها کرده و بیرون مانده! یکی شان به جای دوختن لباس استواری لباس سربازی دوخته و وقتی که در جایگاه ویژه بر روی صندلی حاجی نشسته و پای اش را روی صندلی روبروئی انداخته (!) دستگیر می ‌شود. یکی دختری با تجربه که بارها رفته داخل استادیوم و بازی های متفاوت را دیده و ششمی کسی که بار اولش بوده که می خواسته وارد استادیوم شود.
___
این ۶ دختر و ٣ سرباز هم دارند بازی را دنبال می کنند! یک سرباز سبزواری از پشت نرده ها بازی را برای همه گزارش می کند. در انتها در راه انتقال دخترها به بازداشتگاه توسط مینی بوس، از رادیو بازی را گوش می کنند و متوجه می شوند ایران بازی را یک-صفر برنده شده است. راننده ترمز می زند و همه وارد شلوغی های جمعیت می شوند و مشغول شادی.
__
پ. ن: هدف ورود این تماشاچیان به ورزشگاه، گرامی داشتن یاد و خاطره ی کشته ‌‌شدگان بازی ایران-ژاپن بوده است. ۵ فروردین سال ٨۴ و در جریان بازی ایران-ژاپن، موقع خروج تماشاچیان، در ازدحام جمعیت ٧ نفر کشته شدند و ٣٩ نفر زخمی. می گویند یکی از دلائل بروز این حادثه، پارک ‌شدن نامتناسب هلیکوپتر متعلق به نیروی انتظامی بوده که رئیس وقت نیروی انتظامی را به استادیوم آورده بود و منتظر بازگشتش بود!

  • مظاهر سبزی