وبلاگ من

...

جزیره شاتر - مارتین اسکورسیزی

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۴۲ ب.ظ

نام فیلم: #جزیره_شاتر | نویسنده: #دنیس_لهان | فیلمنامه: #لیتا_کالوگرودیس | کارگردان: #مارتین_اسکورسیزی | مدت زمان: ٢ ساعت و ١٨ دقیقه
___
جزیره ای به نام "شاتر" یک بیمارستان روانی در دل خود دارد، زنی سه فرزند خود را کشته و در دریا غرق کرده است؛ او در این بیمارستان روانی بستری بوده است اما متواری شده. دو کارآگاه راهیِ این بیمارستان می شوند تا او را بیایند. با پیشروی فیلم متوجه می شویم این چنین زنی وجود خارجی نداشته و ندارد، بلکه وی یک پزشکِ زن است که در این بیمارستان کار می کرده اما چون جانش را در معرض خطر می دیده، گریخته و درون یک غار پنهان شده است.
پزشکان این بیمارستان روانی با دادن داروهای مخرب و نیز غذاها و سیگارهای ساخته شده توسط خودشان افرادی را به کار می گیرند تا بیمارشان کنند و روی آن ها آزمایش های پزشکی انجام دهند. مثلاً مغزشان را باز می کنند تا ببینند با برداشتن و جابجا کردن هر جزء، چه اتفاقی می افتد.
دوست یکی از کارآگاهان را می دزدند تا روی آن تست های خود را انجام دهند. خودش هم از بس که سیگارهای این بیمارستان روانی را کشیده و غذاهایش را خورده و قرص برای میگرن‌اش استفاده کرده، کلاً در عالمی دیگر است و مدام همسر مُرده ا‌ش را در رویا می بیند، همان همسری که یک روز وقتی صاحب خانه یک نخ کبریت را اشتباهاً در خانه اش روشن گذاشته، در آتش مُرده!
فیلم ماهیت حمایتی نیز دارد، زیرا کارآگاهی که میگرن دارد پیش از عهده گیری این مأموریت متوجه شده که صاحب خانه اش در این بیمارستان بستری است و آمده تا انتقام بگیرد. البته نه این که بخواهد او را بکُشد، زیرا به قول خودش در جنگ انقدر آدم کشته که دیگر از مرگ و میر بیزار است!
در ادامه او فکر می کند این جزیره صحنه ی سیرک است و ملعبه ای شده برای تشویش خاطرش؛ زیرا که همه ی پزشکان اذعان دارند زن اش قاتل است و خودش جنون دارد و برای همین به این جزیره آمده که مداوا شود!

  • مظاهر سبزی