وبلاگ من

...

چریکه تارا - بهرام بیضایی

جمعه, ۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۲۹ ب.ظ

نام فیلم: #چریکه_تارا | نویسنده و کارگردان: #استاد_بهرام_بیضایی | با بازیِ #سوسن_تسلیمی | مدت زمان: ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه
___
#بیضایی یک آنتی عاشورا ساخته است ؟!
___
#چریکه_تارا اولین فیلمِ توقیفیِ ایران پس از انقلاب ۵۷ است. #چریکه یعنی "افسانه" و #چریکه_تارا در حقیقت افسانه ی تارا را بازگو می کند؛ زنی که بین سه مرد گیر افتاده است: مردی تاریخی، مردی دیوانه و مردی عاشق. تارا (#سوسن_تسلیمی) به همراه دو فرزند کوچکش از ییلاق به خانه اش باز می گردد که درگیر چهار چیز می شود: مرگ پدربزرگش، شمشیری قدیمی که از وسایل باقی مانده ی پدربزرگش می یابد، جنگجوئی قدیمی که در مسیر می بیند، عشق از جانب یک مرد خانواده دار و یک پسر دیوانه.
به قول برخی منتقدان، #بیضایی ِ #چریکه_تارا قصد بیان عقاید فرقه ی بهائیت را دارد و این اثر را لُخت ترین فیلمِ او از نظر بیان عقاید بهائیت دانسته اند، زیرا مثل #مسافران اش وهم ندارد و مثل برخی فیلم های دیگرش اشارات ریز بهائیت در آن جاسازی نشده است.
___
فیلم در کشاکش تارا و مرد تاریخی می گذرد. تارا مدام مرد تاریخی را از خود می رانَد اما آن مرد مدام از جنگی نابرابر می گوید، از این که تمام ایل و تبارش تمام عمرشان را جنگیده اند اما نه نامی از ایشان در کتب تاریخی است و نه یادی سینه یه سینه از ایشان منتقل و محفوظ شده است. مرد تاریخی دلباخته ی تارا می شود (!) و بین ماندن و رفتن گیر افتاده است؛ او از طرفی باید شمشیر پدربزرگ تارا را از تارا بگیرد و برای سپاهیان جنگی ببرد، و از طرفی نمی تواند برود چون عشق دست و پایش را بسته است.
برخی منتقدان می گویند #بیضایی در این فیلم مرثیه ای برای علی محمد باب و پیروانش ساخته است، مرثیه ای که هیچ جای تاریخ نیست، و سپس این ساخته ی تاریخی را در مقابل واقعه ی عاشورا قرار داده است. طبق این ادعای تاریخی، علی محمد باب سه سال در قلعه ی چهریق در سلماس محصور می شود و پیروان وی دست به شورش می زنند تا نجاتش بدهند. #چریکه_تارا تعزیه ای است بر آن واقعه تاریخی؛ واقعه ای که نیست و هیچ جایی ذکر نشده است.

  • مظاهر سبزی