وبلاگ من

...

بعد از ابر - بابک زمانی

پنجشنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۷:۱۵ ب.ظ

زندگی است دیگر، خسته ات می کند، خیلی خسته ات می کند، آن‌قدر که دوست داری خودکارت را بگذاری لای صفحاتش و یک مدت بروی سراغ خودت‌‌. هیچ کاری نکنی، با هیچ کس حرفی نزنی؛ اما مشکل این جاست؛ بعد که می گردی، می بینی یک نفر خودکار را از لای صفحات کتاب زندگی ات بیرون کشیده، و تو هم به یاد نداری کدام صفحه بوده ای. گم می شوی، و هیچ چیز توی دنیا، بدتر از این نیست که ندانی کجای زندگی ات هستی... ₩برشی از متن کتاب₩
___
عشق، سکوت، درماندگی، وادادگی، و هرآنچه که قابلیّت وصله شدن به زندگی یک انسان و یک خانواده را دارد؛ درونمایه ی رمانِ #بعد_از_ابر است. و ای کاش اسم این رمان "بعد از ..." بود، یعنی سه نقطه جایگزینِ "ابر"ش می شد؛ زیرا که برای طاووس "بعد از عشق" است و برای یونس "بعد از فقر"، برای باقر "بعد از تنهایی" است و برای بهمن "بعد از لکنت"، برای لیلا "بعد از خانواده" است و برای حاتم "بعد از تردید"، برای سلیم "بعد از رفاقت و کمی فراتر از معرفت" است، برای نادر و یداله "بعد از بی شرفی" است، برای یاور "بعد از غریق نشدنِ خویش" و شاید برای #بابک_زمانی "بعد از نوشتن" است. علوی و قباد و مابقی شخصیت ها هم هرکدام بعد از یک چیزی هستند. حقیقت این است که این کتاب یک اسم نباید داشته باشد، اسامیِ این کتاب خودش یک کتاب است.
___
یک رمان بی نظیر، از دل خانواده ای #کورد و غیور، با توصیفات زیبا و شاعرانه. آن هنگام که نویسنده از زندگیِ رئالِ این خانواده ی روستایی به طبیعت شاعرانگی اش همگام تو می شود، چنان غرق در لذت می شوی که یارای بازگشتت به دل داستان نیست، و لَختی که در گیر و دار شاعرانگی اش لِه می شوی (!) می خواهی چندین و چندبار از ابتدا هر پاراگراف را بخوانی.
___
بن‌مایه‌یِ کتاب "تلفیق سنت و مدرنیته" نیست، بلکه "تخریب سنت توسط مدرنیته" است. زندگی اصیل روستایی در این کتاب در حال از دست رفتن است و مطمئنا بی نظیرترین شروع برای کتاب همان بود که بابک‌زمانی نشان داد که ابرها همه جا را پوشانده بودند.
___
زوجی به نام های طاووس و یونس، با فرزندان خود یعنی باقر و بهمن و لیلا چالش های یک زندگی سخت را قریب خویش می بینند، فقری شرافتمندانه که این خانواده ی #کورد را آماج تردیدها ساخته است. حاتم داماد خانواده است و چه به جاست شخصیتش و دیالوگ هایش. سلیم رفیقِ شفیقِ یونس است و چه خوب از آب در آمده بودنش در این رمان. حتی یاور که اصلا پیدایش نیست و در حد چند خط می خوانیمش، به حدی اثرگذار است که دل آدم پیشش می ماند و انگار تو هم همراه او غرق می شوی در دریا، یا هر جایی که بشود رفت و در این دنیای کثیف نماند.
___
توصیه می شود بخوانید، و لطفا حتما دو بار بخوانید. مرتبه ی اول با تمرکز بالا و مرتبه ی دوم با تمرکز بالاتر از بالا. و لطفا "بعد از کتاب" همان آدمِ نان به نرخِ سابق که بنده ی زر و زور و تزویر بوده، یا هوس در جانش شعله افروخته و یا محکوم به سکوت است؛ نباشید. و اما اگر بهانه ی این را دارید که وقت خواندن کتاب ندارید (که بهانه ی بی موردی است!) ، تنهاترین و اصلی ترین درس این کتاب این است که "لطفا انسان باشید ای گرگ های بی شرف!"
___
#مظاهر_سبزی | #کتابخانه_مظاهر | #بیست_و_یک_روز_چهل_و_دو_کتاب

  • مظاهر سبزی