وبلاگ من

...

پنج

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۴۸ ب.ظ

نام فیلم: #پنج (#پنج_برداشت_بلند_تقدیم_به_ازو) | کارگردان: #عالیجناب_عباس_کیارستمی | ١ ساعت و ١۴ دقیقه
___
هیاهوی بسیار برای هیچ
___
اگر خسته شدید، لطفاً سالن را ترک نکنید، چشمانتان را بندید و فقط به صداها گوش کنید. شما شانس این را دارید که فیلم های دیگری را در سینماهای دیگر و در زمان های دیگر ببینید، اما این فیلم، برای اولین بار، و امیدوارم نه برای آخرین بار، به نمایش گذاشته می شود و من مطمئنم که شما موفق به تماشای چنین فیلمی در هیچ سینمایی نخواهید شد. پس تا آخر بنشینید و تمام آن را ببینید.
صحبت های #کیارستمی پیش از پخش فیلم #پنج
___
#پنج از پنج لانگ‌شاتِ (لانگ‌شات به مساحت قابل ملاحظه ای در اطراف موضوع فیلم یا عکس گفته می شود. در این تصویر، دوربین فاصله ی بسیاری تا موضوع دارد و یک شیء یا یک شخص را در ارتباط با محیط اطرافش نشان می دهد. به طور کلی لانگ‌شات انتقال و عبور از منظره ی عمومی است -منبع: ویکی پدیای فارسی-) حدوداً ١۶ دقیقه ای ساخته شده است:
١. تلاش امواج دریا برای از بین بردن و در هم شکستن تکّه ای چوب که کنار ساحل افتاده است.
٢. موج ها دیگر آزاد نیستند. نرده هایی آبی رنگی را می بینیم که پیاده‌رو را از ساحل جدا کرده است. عبور و مرور مردم را می بینیم. هرچه تکه چوبِ لانگ‌شاتِ قبلی ناتوان و عاجز است، و چیره ی قدرت موج و دریا شده؛ اینجا تسلط انسان بر طبیعت را می بینیم زیرا که حصاری بین خودش و دریا کشیده، پس نه خبری از دریاست و نه از امواجِ دریا خبری.
٣. تعدادی سگ در ساحل می بینیم. برخی نشسته و برخی ایستاده. می آیند و می روند. در این لانگ‌شات و لانگ‌شاتِ بعدی، به نظرم #کیارستمی می خواسته نشان دهد طبیعت همانقدر که تخریب پذیر است، رنگ و نشانِ زندگی انسان ها را نیز دارد و فعلِ "خواستن" برایش صرف می ‌شود. زیرا که حیوانات بر کرده های خود تسط دارند و تحت سیطره ی قدرت کسی یا گروهی از کَسان قرار نگرفته اند.
۴. گروهی اردک از سمت چپِ تصویر به سمت راست حرکت می کنند و از قاب خارج می شوند. تک تک و گروهی. بعد از چند لحظه، عبور کردن هایشان قطع می شود و ناگهان همه ی اردک ها برمی گردند و از سمت چپِ تصویر خارج می شوند.
۵. یقیناً این لانگ‌شات متفاوت تر از قبلی هاست. تصویر ماه را درون آب می بینیم که مدام ظاهر می شود و غیب. با ظاهر شدن سپیده‌دمِ صبح، صدای قورباغه و سگ تبدیل به صدای خروس می شود. به نظر من #کیارستمی می خواسته نشان دهد هر امیدواری ئی و هر ناامیدی ئی در جوارِ هم معنا می یابد.
یعنی هیچ چیزِ خوب و بدی در دنیا وجود ندارد، هر بدی و هر بدی ئی یک روز خوب بده و هر خوبی و هر خوبی ئی یک روز بد!
#مظاهر_سبزی
___
#کیارستمی این فیلم را به #یاسوجیرو_ازو، فیلمساز ژاپنی، تقدیم کرده است. معروف ترین فیلم #ازو #داستان_توکیو است. او در زمان زندگی اش به شهرت نرسید و تازه پس از مرگش شناخته شد و #سینمای_صامت اش دیده شد. #ازو در سال ١٩۶٣ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت و روی سنگ قبرش به زبان ژاپنی نوشتند "مو"، به معنای "خلا"!
___
این فیلمی نیست که تماشاگرش را به هیجان بیاورد. به نظرم بهترین واکنش به چنین فیلمی، بی تفاوتی است! اما این بی تفاوتی معنایش الزاماً دریافت نکردن فیلم یا با آن ارتباط برقرار نکردن نیست.

  • مظاهر سبزی